Maddeden Gelen Enerji
Nükleer
reaktörlerde, yakıt demetlerinin içerdiği yakıt
çekirdekleri, bölünme (fisyon) tepkimesi sonucunda
tükendiğinden, yakıt demetlerinin belirli aralıklarla
değiştirilmeleri, reaktör kabına yeni (taze) yakıt
demetlerinin yüklenmesi gerekmektedir.
Yeni yakıt demetleri, yakıt imalat tesislerinde imal edilmekte, özel tasarımlanmış çelik taşıma kaplarına yerleştirilerek, nükleer santrallara getirilmektedir.
Batı Avrupa, Asya ve ABD'de nakliye islemi çoğunlukla kamyonlar vasıtasıyla karayolundan gerçekleştirilmektedir. Eski doğu bloku ülkelerinde ve Rusya'da demiryolu bu amaçla en çok tercih edilen nakliye ortamıdır. Kıtalar arası taşıma gerektiğinde deniz yolu kullanılmakta, nadiren hava yollarından faydalanılmaktadır.
Tipik
bir nükleer reaktör ünitesi için yıllık yaklaşık 6 ton
taze yakıta ihtiyaç bulunmaktadır. Bu da 4-5 kamyonluk
yük anlamına gelmektedir. Taze yakıtların ışınım
(radyasyon) seviyesi çok çok düşük bulunduğundan,
nakliye sırasında herhangi bir koruma zırhına ihtiyaç
bulunmamaktadır.
Bugün ticari olarak elektrik enerjisi üreten nükleer santralların büyük çoğunluğunda, kullanılmış yakıtların değiştirilebilmesi için reaktör belirli aralıklarla kapatılması gerekmektedir. Bu kapatılma aralığı reaktör tasarımına göre farklılık gösterse de, genellikle 12 ile 24 ay arasında değişmektedir.
[NOT: Bazı ülkeler tarafından kullanılan CANDU ve RBMK türü santrallerde ise tasarımları gereği hergün yeni yakıt yüklenmesi gerekmektedir. Burada basınçlı su reaktörlerinde (PWR) nükleer yakıt konusu ele alınmaktadır. Kaynar su reaktörlerinde (BWR) yakıt değiştime süreci burda anlatılana çok benzer bulunmaktadır]
Nükleer reaktör kapatıldığında, yeni yakıtlarının yüklenmesinin yanı sıra, aynı zamanda birçok gerekli denetim ve bakım faaliyetleri de gerçekleştirilmektedir.
Reaktör
kalbinin her noktasındaki yakıt tüketimi aynı
olmadığından dolayı, yakıt değiştirme sırasında genelde
santraldaki demetlerin yaklaşık üçte biri çıkartılmakta,
geri kalan yakıtın yerleri değiştirilmektedir. Böylece
düzgün bir enerji üretim şekli elde edilmeye
çalışılmaktadır.
Yandaki şekil, örnek ve basitleştirilmiş bir yakıt değiştirme şablonunu göstermektedir. Kırmızı kareler, ilk kez yüklenen taze yakıt demetlerini, gri kareler bir önceki yakıt değiştirme sırasında yüklenmiş ve bugüne kadar kullanılmış olan demetleri ifade etmektedir. Beyaz kareler ise iki önceki yakıt değiştirme sırasında yüklenmiş tepkir kabındaki en eski demetleri göstermektedir.
Bir sonraki yakıt değiştirme aşamasında beyazlar reaktörden çıkartılarak kullanılmış yakıt havuzlarına alınacak, griler çıkartılanların yerine, beyazlar ise grilerin yerine kaydırılacaktır. Kırmızı noktalara ise yeni yakıtlar yüklenecektir.
Nükleer reaktörden çıkartılmış kullanılmış yakıt demetleri çok sıcak ve ışınetkindir (radyoaktif). Yüksek ışınım seviyesi nedeniyle, bu demetlerde ısı üretimi de daha uzunca bir süre devam etmektedir.
Kullanılmış yakıt demetleri reaktörden çıkartılır çıkartılmaz, reaktör binasının yanına inşa edilmiş bir binadaki su dolu saklama havuzlarına alınmaktadır (bazı üklerede bu havuz, koruma kabuğunun içine inşa edilmektedir). Bu havuzlarda kullanılmış yakıtlar 10-20 yıl arası bir süre bekletilmektedir. Yakıt değiştirme işlemleri tamamen su altında gerçekleştirilmektedir.
Yakıt değiştirme, bakım ve denetim faaliyetlerini 7 aşama olarak incelemek mümkündür.
Reaktör kabı kapağının açılması ve reaktör kabı üst iç
donanımının çıkartılması ile başlayan bu aşamalarla
ilgili akış şeması aşağıdaki animasyonda
gösterilmeketdir.
1.REAKTÖR KABI KAPAĞININ SÖKÜLÜP KALDIRILARAK KAPAĞIN AÇILMASI
i.
Bir nükleer santralda yakıtlar reaktör kabında
bulunmaktadır. Dolayısıyla yakıt değiştirme işlemini
gerçekleştirebilmek için ilk önce reaktör kabının
kapağının açılması ve kapağın kaldırılması
gerekmektedir. Bu amaçla kapağı, reaktör kabına
sabitleyen vidalar çıkartılmaktadır. Büyük boyutlarda
bulunan bu vidalar yandaki şekilde görülmektedir.
ii.
Vinç görevlisi, vinç kancasını reaktör kabı kapağına
geçirmekte ve kaldırma işlemine başlanmadan önce kapağın
ağırlığı ölçülmektedir. Bu şekilde vinç kancasının
reaktör kabı kapağına düzgün bir şekilde bağlandığını
doğrulanmaktadır. Yandaki şekilde reaktör kabı kapağını
kaldırmak amacıyla kullanılan kancanın ne kadar büyük
olduğu görülebilmektedir.
iii.
Gerekli kontroller başladıktan sonra kapağın
kaldırılması işlemine başlanmaktadır. Kapağın ağırlığı
yaklaşık 70 ton civarında bulunmaktadır.
iv.
Kaldırma işleminin ilk aşamasında "sadece ve sadece
reaktör kabı kapağının kaldırıldığı, diğer bütün reaktör
parçalarının yerli yerinde kaldığı" yönünde gerekli
bütün kontroller uzman denetçiler tarafından
yapılmaktadır.
v.
Reaktör kabı kapağı belirli bir yüksekliğe
kaldırıldıktan sonra kaldırma işleminin erken
aşamalarını gözlemlemekte ve denetlemekte olan personel
güvenlik nedeniyle yakıt değiştirme havuzu bölgesini
terk etmektedir. Daha sonra kapağın kaldırılmasına devam
edilmektedir.
vi.
Kapak yakıt değiştirme havuzunun yüzey seviyesini geçene
kadar kaldırma işlemine devam edilmektedir.
Reaktör kabı kapağını yakıt değiştirme havuzunun üstüne kaldırıldıkça, kapağın altı, görünür hale gelmektedir.
vii.
Koruma kabuğu vinci polar bir vinçtir ve radyal yönlerde
hareket edebilmektedir. Bu vinç 75 tonluk reaktör kabı
kapağı kaldırıldıktan sonra, 25 tonluk reaktör kabı
misil kalkanı, 18 tonluk basınçlandırıcı misil kalkanını
da teker teker kaldırılmaktadır.
2. REAKTÖR KABI ÜST İÇ DONANIMININ ÇIKARTILMASI
i.
Reaktör kabı kapağının kaldırılmasından sonra, reaktör
kabının üst bölgesinde bulunan iç donanımın çıkartılması
gerekmektedir. Reaktör kabı üst iç donanımı yaklaşık 25
ton ağırlığında bulunmaktadır ve bunun kaldırılabilmesi
için 6 tonluk özel bir aletin kullanılması
gerekmektedir. Yukarıdaki resimlerde kaldırılmakta olan
üst iç donanım görülmektedir.
ii.
Reaktör kabından çıkartılan üst iç donanım yakıt
değiştirme havuzundaki özel bir sehpanın üzerine
yerleştirilmektedir.
3. YAKIT DEĞİŞTİRME FAALİYETLERİ
i.
Yakıt değiştirme sırasında tipik olarak reaktör kabının
merkezindeki yakıt demetlerinden %25-%40 arasındaki
bölümü çıkartılmakta, bazı yakıt demetlerinin konumları
merkeze doğru kaydırılmak suretiyle değiştirilmekte ve
yeni yakıt demetleri reaktör kabının dış yüzeyine yakın
bölümlerine yerleştirilmektedir.
Bu
ayarlamalardaki amaç yakıt tüketimini ve güç dağılımını
en optimum seviyede tutabilmektedir. değiştirilmektedir.
Yandaki şekilde, nükleer mühendis yerleştirilmekte olan
yakıt demetlerinin konumlarının izlemektedir.
Aşağıdaki şekil reaktör kabındaki yakıt demetlerini daha yakından göstermektedir. Resmin üst kısmında gözüken büyük "çıkış ağzı", reaktör kabında ısınan (sıcak) soğutucu suyunun reaktör kabını terk ettiği yeri göstermektedir. Yakıt demetlerini reaktör kabına yerleştiren veya reaktör kabından çıkartan vinç resmin solunda görülmektedir. Resimde reaktör kabından çıkartılmakta olan kullanılmış yakıt görülebilmektedir.
Yandaki
şekil yakıt değiştirmek amacıyla kullanılan özel vincin
yandan görünüşünü göstermektedir (resmin ortasında).
Kapağı açık olan reaktör kabının üstü resmin altında
görülmektedir. Resimde ayrıca ön planda görülen beyaz
borularda, reaktör kabının üst iç donanımını kaldırmak
için kullanılan özel alet de görülmektedir.
ii.
Reaktör kabından çıkartılan kullanılmış yakıt demetleri
bir aygıt yardımıyla yanlamasına çevrilmekte ve özel bir
kapı yardımıyla reaktör binasının yanına inşa edilmiş
bir binada bulunan kullanılmış yakıt saklama havuzuna
çıkartılmaktadır.
Yandaki şekilde kullanılmış yakıtı yanlamasına çeviren özel alet gösterilmektedir.
iii. Kullanılmış yakıt demetleri, kullanımış yakıt havuzunda kendileri için hazırlanmış raflara yerleştirilmektedir.
4. YAKIT DEĞİŞTİRME SIRASINDA GERÇEKLEŞTİRİLEN DİĞER BAKIM FAALİYETLERİ
i.
Yakıt değiştirme sırasında birçok planlı önleyici bakım
faaliyetleri gerçekleştirilmektedir. Bakıma alınan
donanımlar arasında 7,5 tonluk soğutma suyu pompası
bulunmaktadır. Bu pompa bakımdan geçirilmek üzere
sökülmektedir.
ii.
Soğutma suyu pompasının 20 tonluk motoru bakım odasına
taşınmaktadır.
iii.
Elektrik teknisyenleri motor-tahrikli vanalarda gerekli
testleri ve denetimleri gerçekleştirmektedir.
iv. Elektrik teknisyenleri motor kontrol panellerindeki röleleri ve ilgili zamanlamala ayarlarını kontrol etmektedir.
v.
Elektrik teknisyenleri yüksek-voltaj
elektrik sistemlerinin aktarma düzenekleri üzerinde
testler gerçekleştirmektedir.
vi.
Reaktör kabı kapağının dev vidaları
temizlenmekte ve yeniden yerine takılana kadar
saklanmaktadır.
vii.
Santral türbininde gerekli bakım, test
ve ayarlar yapılmaktadır.
5. YENİDEN İŞLETMEYE HAZIRLANMA
i.
Reaktör kabı üst iç donanımı özel vinç
yardımıyla tekrar reaktör kabına yerleştirilmektedir.
Özel vinç daha sonra özel saklama bölmesine
alınmaktadır.
ii.
Dışardan gelecek yüksek hızlı
delici parçalara yönelik reaktör kabı koruma zırhı,
reaktör kabı üzerindeki normal konumuna
yerleştirlmektedir.
iii.
Yaklaşık 17.5 ton ağırlığındaki
basınçlandırıcı misil koruma zırhı, basınçlandırıcı
bölmesinin üzerindeki normal konumuna getirilmektedir.
iv. Reaktör kabı kapağı tekrar reaktör kabının üzerine yerleştirilmektedir.
v.
Reaktör kabına bağlı elektrik ve ölçü
kontrol sistemleri tekrar yerli yerlerine takılmaktadır,
gerekli bağlantılar yapılmaktadır.
vi. Metal koruma kabuğu ile beton koruma kabuğu arasındaki boşluklar ve bu boşlukda bulunan kablaj ve boru sistemleri sıkı denetimlerden geçirilmektedir.
vii. Soğutucu suyu pompalarında son denetimler gerçekleştirilmektedir.
6. SON DENETİMLER
i.
Reaktör kabınının misil zırhı
üzerinde son denetimler gerçekleştirilmektedir.
ii.
Buhar üreteçleri ve koruma kabuğu
havalandırma sistemi son denetime tabi tutulmaktadır.
iii.
Reaktör kabının altında boş bir bölge
bulunmaktadır. Bu bölgenin amacı, reaktör kabından veya
diğer boru sistemlerinden olabilecek kaçak suyun bu
bölgede toplanmasının sağlanmasıdır. Bu bölgede bulunan
kablaj tabloları, oluşabilecek herhangi su
sızıntılarından etkilenmemeleri amacıyla en az 120 cm
yüksekliğe yerleştirilmiştir. Bu bölge de son denetimler
sırasında dikkatli bir şekilde incelenmektedir.
7. İŞLETMEYE ALMA
Sırasıyla
ilk önce reaktör, daha sonra da turbin-jeneratör
işletmeye alınarak kademe kademe nükleer santral güce
çıkartılmaktadır.
Yakıt değiştirme ve bakım faaliyetleri, reaktör tasarımına ve ülkenin lisanslama otoritesinin yasal gereklerine de bağlı olacak şekilde 20-40 gün arasında bir sürede tamamlanabilmektedir.
Bu süre zarfında reaktörde elektrik üretimine ara verilmektedir.